Sant Boi, la Ciutat més Sostenible

La setmana passada vaig tenir el gran orgull de rebre, en nom de Sant Boi, el premi estatal a la Ciutat més Sostenible. És un nou reconeixement, molt important, a la nostra aposta estratègica per esdevenir una ciutat metropolitana sostenible i saludable.
Vull compartir aquí amb tots i totes vosaltres el contingut de la meva intervenció en l’acte de lliurament dels guardons, que va tenir lloc a l’auditori del Ministerio de Agricultura y Pesca, Alimentación y Medio Ambiente, a Madrid.

Bona tarda,

Excel·lentíssima ministra d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient
Sra. secretària d’Estat de Medi Ambient
Presidenta de la Fundació Fòrum Ambiental
Conseller delegat d’Ecoembes
Alcaldesses, alcaldes
Regidors, regidores
Senyores i senyors,

En primer lloc, m’agradaria agrair el privilegi i la gran responsabilitat que suposa representar, amb aquestes paraules, el conjunt de municipis premiats en les diferents categories d’aquesta quinzena edició dels premis “Ciutat Sostenible”.

Gràcies a la Fundació Fòrum Ambiental, amb la col·laboració i suport d’Ecoembes i del Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient, per aquesta iniciativa que ve a reconèixer l’extraordinari esforç i la qualitat del conjunt d’accions innovadores que s’estan desenvolupant des de l’esfera local a favor de la defensa del medi ambient i la sostenibilitat al nostre país.

Avui ens trobem aquí ciutats molt diferents, però a les quals ens uneix un mateix compromís: incorporar la sostenibilitat com a variable determinant en la gestió d’aspectes estratègics com la reducció de residus, el cicle integral de l’aigua, la mobilitat i la lluita contra el canvi climàtic, l’eficiència i l’estalvi energètic, l’educació ambiental i la qualitat de l’aire. I així ho recullen aquests premis.

En aquest context no hi ha cap dubte, en la meva opinió, que hi ha tres elements que marcaran el futur pròxim.

– Que les ciutats només poden plantejar-se desenvolupaments urbans íntegrament sostenibles que suposa que tindran present de forma sistemàtica la variable de sostenibilitat en el global de les polítiques públiques i en les decisions que determinaran la seva configuració.

– Que els municipis lideraran iniciatives col·lectives, construïdes des de la participació i la complicitat de la ciutadania i la col·laboració dels agents econòmics i socials en cada territori.

– I que el nou horitzó per al progrés es una economia verda, justa, inclusiva i eficient que freni la destrucció del planeta i creï un sector generador d’activitat econòmica i treball digne.

Per això vull destacar novament la importància i la transcendència d’aquests premis que ens ajuden a seguir avançant cap a una societat en la qual sigui compatible el desenvolupament econòmic amb la defensa del medi ambient i la lluita contra en canvi climàtic, una societat amb ciutadans i ciutadanes conscients i compromesos, en ciutats respectuoses amb els seus entorns naturals i amb espais públics de millor qualitat i salut ambiental.

Uns premis que reconeixen el paper dels pobles i les ciutats i dels governs locals, fonamentals per la seva capacitat i voluntat per actuar combinant la proximitat amb la visió estratègica global de generar sinergies de cooperació públicoprivada eficaces, eficients, efectives i, sobretot, sostenibles.

Permeteu-me ara que, abans de finalitzar, faci esment al municipi que represento, Sant Boi de Llobregat. És la segona vegada que rep el premi a la ciutat més sostenible i per això per a mi suposa un orgull recollir aquest reconeixement a l’esforç i a l’aposta històrica de Sant Boi per esdevenir una ciutat metropolitana, innovadora, sostenible i saludable; que defensa el seu entorn agrícola, forestal i fluvial, pel seu valor ambiental, paisatgístic i també com a motor econòmic real. Vull reconèixer explícitament els equips polítics i tècnics que han liderat aquest procés fins avui.

Acabo dient que des de Sant Boi, i estic convençuda que des de la resta de ciutats que avui som aquí, seguirem treballant en benefici de la sostenibilitat i el medi ambient en les nostres ciutats i des de les nostres ciutats per al planeta.”